جراحی لیفت سینوس دندان

جراحی لیفت سینوس (بالا بردن سینوس)

اغلب پیش آمده که بیماران سال ها با دندان های از دست رفته زندگی کرده اند. در طول این مدت، استخوان فک ممکن است به طور چشمگیری در اطراف مناطقی که دندان ها از دست رفته اند عقب نشینی کرده باشد. این فرآیند می‌تواند باعث کاهش شدید حجم استخوان و تغییر ویژگی های صورت در بیماران شود.

علاوه بر این، اغلب به دلیل قرار گرفتن حفره سینوسی در بالای فک بالا، فضا کم است. این امر در ترکیب با از دست دادن طبیعی استخوان می تواند قرار دادن ایمپلنت را بسیار دشوار کند.

در دندانپزشکی ایمپلنت، به مقدار مشخصی از استخوان نیاز است تا ایمپلنت ها در آن قرار گیرند و اینجاست که به تکنیک های لیفت سینوس و تقویت استخوان تکیه می شود.

لیفت سینوس شامل بلند کردن کف سینوس و قرار دادن استخوان در حفره است تا امکان کاشت موفقیت آمیز ایمپلنت ها فراهم شود.

مزایای سینوس لیفت

• لیفت سینوس به دندانپزشکان اجازه می دهند که ایمپلنت بگذارند و یک لبخند طبیعی و زیبایی مبتنی بر ایمپلنت را ارائه دهند که در گذشته امکان پذیر نبوده است.
  • لیفت سینوس به حفظ یکپارچگی استخوان در طولانی مدت کمک می کند.
  • همچنین به حفظ فرم و ویژگی های صورت کمک می کند.
  • گاهی اوقات می توان آن را همزمان با کاشت ایمپلنت انجام داد.

انجام لیفت سینوس

wisdom tooth impaction 1024x912 1

در انجام لیفت سینوس درمان با جزئیات زیاد برنامه ریزی می شود. در ادامه به بررسی مراحل انجام لیفت سینوس می پردازیم.

• در ابتدا تراکم استخوان، آناتومی فک وسینوس با عکس برداری ارزیابی می‌شود. البته ممکن است توموگرافی کامپیوتری یا سی تی اسکن مورد نیاز باشد تا استخوان از نظر ارتفاع و پهنا به درستی بررسی شود.
  • اگر لازم باشد تحت عمل جراحی لیفت سینوس یا تقویت استخوان قرار بگیرید، محل انجام جراحی به صورت موضعی بی حس می شود.
  • جراح برای نمایان شدن استخوان فک، بافت لثه را برش داده و آن را بلند می کند.
  • جراح سوراخی بیضی شکل را در استخوان فک ایجاد می کند.
  • در بالای این سوراخ غشایی وجود دارد که سینوس را از فک متمایز می کند. این غشا به سمت بالا حرکت داده شده و در فضای باز شده مواد پیوند استخوان قرار داده می شود.
  • جراح برش را بخیه می زند و بهبودی شروع می شود.

ممکن است روند بهبودی و زمان ادغام مواد پیوند با استخوان فک حدود 4 تا 12 ماه طول بکشد و پس از آن جراح بتواند ایمپلنت را در فک قرار دهد.

مراقبت های بعد از لیفت سینوس

بعد از لیفت سینوس، ناحیه جراحی کمی ورم می کند و در همان روز های بعد از آن ممکن است مقداری خونریزی از بینی یا دهان اتفاق بیافتد. برای جلوگیری از این باید سعی کنید عطسه محکم و مکرر نداشته باشید چرا که ممکن است باعث جابجایی مواد پیوند شده و بخیه ها شل شوند.

پزشک معمولاً برای مرطوب نگه داشتن بینی اسپری سالین و دارو هایی برای جلوگیری از التهاب و احتقان، آنتی بیوتیک را برای جلوگیری از عفونت و برای کنترل درد مسکن را تجویز می کند. همچنین برای جلوگیری از عفونت دهانشویه ضد میکروب را توصیه می کند. بهتر است یک هفته تا ده روز بعد از جراحی مراجعه ای به جراح داشت.

خطرات لیفت سینوس

implant 24

خطر اصلی همراه با لیفت سینوس سوراخ شدن غشای سینوس است. البته جای نگرانی ندارد چرا که در این صورت این سوراخ شدگی قابل درمان است و البته اگر درمان پیچیده باشد جراح با توقف عمل، اجازه می دهد تا بهبودی حاصل شود و سپس دوباره جراحی اتجام می شود.

یکی دیگر از خطرات احتمال عفونت است که البته در مورد این جراحی نادر است. همچنین گاهی استخوان فک با مواد پیوند استخوان ادغام نمی شود که در این صورت باید این عمل تکرار شود.

مورد دیگر احتمال سینوزیت حاد فک بالا است که با دقت و احتیاط در زمان انجام جراحی احتمال وقوع این مشکل کمتر می شود.