کلینیک درمان درد با لیزر

تاثیر لیزردرمانی کم توان بر حرکت دندان های تحت ارتودنسی

افزایش مدت زمان درمان های ارتودنسی ثابت منجر به افزایش تخریب ریشه دندان، التهاب لثه و پوسیدگی دندان می شود. برای کاهش دوره درمان ارتودنسی، تسهیل حرکت دندان ضروری است. استفاده از لیزر درمانی کم توان روشی برای دستیابی به این هدف است.

نحوه حرکات دندان در درمان ارتودنسی

درمان ارتودنسی از حرکت دندان ها برای رسیدن به زیبایی و بالا بردن عملکرد آن ها استفاده می کند. زمانی که سیم آرک به براکت ها و دندان ها فشار می آورد، دندان ها حرکت می کنند. گاهی اوقات از فنرها یا نوارهای لاستیکی استفاده می شود که نیروی بیشتری را در جهت خاصی اعمال می کنند. بریس‌ها فشار ثابتی وارد می‌کنند که با گذشت زمان دندان‌ها را در موقعیت‌های مناسب خود حرکت می‌دهد.

دندان های شما از بالا توسط بافت لثه احاطه شده است. در زیر بافت لثه، غشای پریودنتال (که گاهی رباط پریودنتال یا PDL نامیده می شود) قسمت پایینی دندان را می پوشاند و در کنار آن استخوان آلوئول قرار دارد.

هنگامی که بریس ها به دندان های شما فشار می آورند، غشای پریودنتال از یک طرف کشیده و از طرف دیگر فشرده می شود. این باعث لق شدن دندان می شود. سپس استخوان آلوئول برای حمایت از دندان در موقعیت جدید خود رشد می کند. از نظر فنی، به این روش بازسازی استخوان می گویند.

کلینیک درمان درد با لیزر

روش های بالا بردن سرعت درمان ارتودنسی

مدت طولانی درمان ارتودنسی ثابت که معمولاً بطور متوسط دو سال طول می کشد، با عوارض جانبی مانند تحلیل ریشه، التهاب لثه و پوسیدگی دندان همراه است. برخی از افراد با در نظر گرفتن این شرایط تمایلی به درمان ارتودنسی ندارند.

برای بالا بردن سرعت درمان ارتودنسی و حرکات سریع تر دندان از روش های مختلفی استفاده شده است. تسریع بازسازی استخوان ممکن است باعث حرکت سریعتر دندان بدون عوارض جانبی سیستماتیک یا موضعی بافت پریودنتال شود.

محققان روش های مختلفی را برای افزایش حرکت ارتودنسی دندان امتحان کرده اند. برخی از این روش ها عبارتند از برش های جراحی قشر اطراف دندان ها، تزریق مواد شیمیایی مانند پروستاگلاندین های موضعی، ویتامین D3  و استئوکلسین که می‌توانند با تغییر مدل‌سازی و بازسازی استخوان منجر به تسریع حرکت دندان شوند. اگرچه اکثر این روش ها موفق بوده اند، با این حال با خطرات و اثرات نامطلوبی نیز همراه بوده اند به عنوان مثال، تزریق پروستاگلاندین E2 بسیار دردناک است و می تواند باعث تحلیل ریشه شود و تزریق مکرر ویتامین D3 و/یا هورمون پاراتیروئید ممکن است اثرات نامطلوبی داشته باشد. يكي از روش هاي جدید مطـرح برای تسریع ارتودنسی استفاده از ليـزر كـم تـوان است.

استفاده از لیزر کم توان برای ارتودنسی سریع تر

مطالعات نشان داده است که تابش لیزر درمانی کم توان می تواند باعث تسریع حرکت دندان و بالا رفتن سرعت ارتودنسی شود.

لیزر کم توان می تواند با تاثیر بر فعالیت سلول های استخوانی باعث افزایش شکل گیری استخوان آلوئل و بازسازی استخوان شود. این درمان به وسیله تحلیل و تشکیل استخوان باعث حرکت دندان می شود. همچنین باعث بالا رفتن متابولیسم، تکثیر سلول ها و افزایش سنتز پروتئین هایی می شود که در حرکت دندان نقش دارد.

این روش نسبت به گزینه های درمانی دیگر دارای مزایایی می باشد:

• غیر تهاجمی بوده و به بافت و دندان های اطراف آسیب نمی زند.
  • التهاب و درد را کاهش می دهد.
  • باعث تحریک ساخت کلاژن و تکثیر سلولی مورد نیاز برای جابجایی دندان می شود.
  • اثرات سوء روش های ذکر شده را به همراه ندارد.
  • استفاده از آن آسان است.
  • ارزان بوده
  • و به تجهیزات گران قیمتی احتیاج ندارد.