چرا جراحی لثه با لیزر ؟

یکی از این تغییرات عظیم در صنعت دندانپزشکی، ورود لیزر به این صنعت است که منجربه انجام جراحی‌های بدون درد و خونریزی شده است. جراحی لثه با لیزر نیز به همین دلیل مورد استقبال بیماران قرار گرفته است. امروزه کاربرد لیزر در درمان بیماری‌های پریودنتال رو به افزایش است و به سرعت جایگزین روش‌های سنتی در دندانپزشکی شده است.
امروزه با پیشرفت سریع علم و تکنولوژی، دیگر هیچ چیز دور از انتظار نیست. هر روز دستگاه‌های جدیدی در زمینه‌های مختلف ساخته می‌شود که به انجام روش‌های سنتی سهولت می‌بخشند. یکی از این تغییرات عظیم در صنعت دندانپزشکی، ورود لیزر به این صنعت است که منجر به انجام جراحی‌های بدون درد و خونریزی شده است. جراحی لثه با لیزر نیز به همین دلیل مورد استقبال بیماران قرار گرفته است. امروزه کاربرد لیزر در درمان بیماری‌های پریودنتال رو به افزایش است و به سرعت جایگزین روش‌های سنتی در دندانپزشکی شده است.

فواید جراحی لثه با لیزر

تحقیقات نشان می‌دهند از هر 9 نفر، 4 نفر با مشکلات و بیماری‌های مختلف لثه دست و پنجه نرم می‌کنند. از مهم‌ترین علت‌های به وجود آمدن مشکلات پریودنتال می‌توان به مواردی چون، رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، روش غلط مسواک زدن، سیگار کشیدن، رژیم غذایی نامناسب، بیماری‌های مزمن و استرس اشاره کرد. در چنین شرایطی مراجعه به دندانپزشک و درمان، ضروری می‌باشد. گاهی بیماری به صلاحدید پزشک با دارو ممکن است برطرف شود. ولی در برخی موارد، نیاز به جراحی است. با ورود لیزر به عرصه پزشکی و دندانپزشکی، دیگر جراحی لثه به مفهوم جراحی‌های ترسناک و پر درد قدیم نیست. بهتر است این نوع جراحی در کلینیک‌های دندانپزشکی و تحت نظارت دندانپزشک مجربی چون دکتر علیرضا میرزائی صورت پذیرد. جراحی لثه با لیزر فواید بسیاری به همراه دارد:

جراحی با حداقل آسیب

در روش جراحی لثه با لیزر ، از آنجا که لیزر به صورت نقطه‌ای فقط محل آسیب را مورد جراحی قرار می‌دهد و نیازی به ایجاد برش‌های بزرگ در اطراف محل آسیب‌دیده در لثه نیست، بنابراین کمترین میزان آسیب به بافت نرم اطراف لثه وارد می‌شود.

کاهش زمان بهبودی

در روش‌های سنتی جراحی لثه، بیشتر بیماران یک هفته با درد و خونریزی و بخیه‌های محل جراحی دست و پنجه نرم می‌کردند ولی در روش جراحی لثه با لیزر و از آنجا که آسیب کمتری به لثه وارد می‌شود، حساسیت و درد و تورم در این ناحیه کمتر خواهد بود و روند بهبودی بیمار به سرعت پیش خواهد رفت.

بهبودی بازسازی استخوان‌ها

تنها هدف از جراحی سنتی لثه از بین بردن عفونت است. بیش از 85 درصد از موارد، جراحی لثه با لیزر استخوان‌ها را در ناحیه عفونی، برای شکل گرفتن مجدد ترغیب میکند. این اتفاق زمانی تاثیر بیشتری بر روی استخوان‌ ها دارد که عفونت بسیار عمیق باشد و به نزدیک استخوان نیز رسیده باشد.

دندان‌های محکم‌تر

جراحی لثه با لیزر باعث از بین رفتن عفونت می شود و استخوان‌ را اصلاح می‌کند. همین امر به مستحکم شدن دندان‌ها کمک می‌کند و موجب بهبود عملکرد آن‌ها خواهد شد.

افزایش طول عاج بدون آسیب به بافت نرم

در جراحی لثه با لیزر برای افزایش طول عاج دندان، می‌توان استخوان را بدون آسیب به بافت نرم اطراف دندان خارج کرد. این کار موجب درمان سریع‌تر، لثه با ثبات‌تر و خطر زخم کمتر در فرآیند جراحی خواهد شد.

فرنکتومی

در این عمل جراحی لثه با لیزر، نیاز به بخیه نیست، درد پس از از عمل جراحی بسیار کم است و fraenum رشد نخواهد کرد. در این جراحی حتی نیاز به بی‌حسی موضعی نیست و این روش برای کودکان بسیار مناسب است.

کاهش حساسیت دائمی

لیزر می‌تواند حساسیت دندان را به صورت دائمی و کاملا موفقیت آمیز از بین ببرد.

آیا جراحی لثه با لیزر ممکن است برای بیماران خطر آفرین باشد؟

بله و خیر!
هر لیزر طول موج و قدرت‌های مختلفی دارد که می‌توان با اطمینان در طی مراحل مختلف پریودنتال از آن‌ها استفاده کرد. با این حال، اگر طول موج نامناسب در طی یک روش پریودنتال مورد استفاده قرار گیرد، ممکن است بافت‌های پریودنتال آسیب ببینند.

آیا می‌توان به تبلیغاتی که در خصوص دندانپزشکی لیزری انجام می‌شود، اعتماد کرد؟

همیشه ممکن است بازار تبلیغات پر از گزافه گویی باشد و این امری طبیعی است. برای اطمینان حاصل کردن از صحت تبلیغات و برای انتخاب بهترین روش درمانی بهتر است به یه کلینیک تخصصی دندانپزشکی و یا یک دندانپزشک خبره مراجعه کنید.