بیماری های لثه -عوامل عفونت و درمان لثه

جراحی لثه

دندان توسط بافت های مختلفی احاطه شده است که از آن مراقبت می کنند. بیماری و اختلال در سیستم هر یک از این بافت ها منجر به از دست دادن دندان می شود. این بافت ها شامل لثه، استخوان فک و رشته های ظریف از مواد الاستیک به نام رباط پریودنتال است. رباط پریودنتال دندان را به استخوان فک متصل می کند .
همانطور که عاج تاج دندان توسط مینا محافظت می شود، عاج ریشه دندان نیز توسط ماده ای به نام سمنتوم محافظت می شود که برخلاف مینای دندان خیلی قوی نیست و به سرعت پوسیده می شود. در صورت بروز بیماری، درمان های مختلفی مانند دارو درمانی یا جراحی لثه برای بیمار توصیه می شود
. لثه سالم، لثه ای به رنگ صورتی یا قرمز روشن است که محکم به دندان چسبیده و آن را کاملاً احاطه کرده است . لثه های سالم هنگام خوردن یا مسواک زدن خونریزی نمی کنند، بافتی سفت دارند و شبیه دانه های پوست پرتقال هستند. عواملی وجود دارد که خطر ابتلا به بیماری لثه و همچنین شدت و سرعت آن را افزایش می دهد و عدم رعایت آن می تواند منجر به جراحی لثه شود .

عواملی که باعث می شوندالتهاب و عفونت لثه :

• سن

در بسیاری از مطالعات بر روی بیماری لثه، بیشترین شیوع بیماری لثه در افراد مسن دیده شده است. آمارهای مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها همچنین نشان می دهد که بیش از 70 درصد از افراد بالای 65 سال در ایالات متحده به پریودنتیت (عفونت پیشرفته لثه) مبتلا هستند.

• سیگار و سایر محصولات تنباکو

تحقیقات نشان می دهد که سیگار عامل مستعد کننده بسیاری از بیماری ها مانند سرطان، بیماری های ریوی، بیماری های قلبی و بسیاری از بیماری های دیگر است. به طور مشابه، افرادی که سیگار می کشند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری لثه هستند. سیگار کشیدن یکی از مهم ترین علل بیماری لثه است .

• ژنتیک

تحقیقات نشان داده است که ژنتیک نقش مهمی در ایجاد بیماری لثه در انسان دارد. برخی افراد از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به بیماری لثه هستند. با وجود رعایت بهداشت دهان و دندان، این افراد بیشتر مستعد ابتلا به بیماری های لثه هستند. با شناسایی علل ژنتیکی مشکلات لثه از طریق آزمایش ژنتیک، می توان بیماری را قبل از ظهور علائم تشخیص داد و به موقع درمان کرد .

• فشار

استرس عامل یا تشدید کننده بسیاری از بیماری ها مانند فشار خون بالا، سرطان، بیماری های قلبی و… است. تحقیقات نشان داده است که استرس مقاومت بدن را در برابر عفونت ها از جمله عفونت لثه کاهش می دهد .

• داروها

برخی از داروها مانند قرص های ضدبارداری، داروهای ضد افسردگی و برخی از داروهای قلبی بر سلامت دهان و دندان تأثیر منفی دارند. بهتر است در مورد داروهایی که برای سایر بیماری ها مصرف می کنید به دندانپزشک خود اطلاع دهید. همچنین اگر متوجه بیماری شدید یا مشکل لثه خود شدید، بهتر است موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید تا با تخصص خود داروی شما را تغییر دهد .

• دندان قروچه و فشردن دندان ها

دندان قروچه و فشار دادن دندان ها به هر دلیلی به بافت های نگهدارنده دندان فشار وارد می کند و در دراز مدت باعث تخریب بافت های اطراف دندان
می شود.

• چاقی و تغذیه نامناسب

یک رژیم غذایی ناسالم و بدون مواد مغذی
با تضعیف سیستم ایمنی بدن، مبارزه با بیماری ها و عفونت ها را دشوار می کند. از آنجایی که بیماری لثه در واقع یک عفونت است، تغذیه نامناسب می تواند وضعیت لثه ها را بدتر کند. تحقیقات همچنین نشان داده است که چاقی علاوه بر سایر مضرات برای بدن، خطر ابتلا به بیماری های لثه را افزایش می دهد .

سایر عوامل خطر برای بیماری لثه عبارتند از :

• سابقه بیماری فعال لثه
  • بیماری های بافت همبند
  • بدون معاینه دوره ای توسط دندانپزشک
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • تغییرات هورمونی

باعث التهاب لثه و عفونت می شود :

1 ) افزایش جرم دندان
2 ) ناتوانی و ضعف بدن در مبارزه با باکتری ها ممکن است
هر دو مکانیسم در بروز عفونت و التهاب لثه دخیل باشند .

علت بیماری لثه و استخوان چیست؟

عدم رعایت بهداشت روزانه دندان ها و دندان ها (مسواک و نخ دندان) و همچنین عدم مراجعه منظم برای جرم گیری دندان ها باعث تجمع مواد مغذی در یقه و زیر لثه می شود. این مواد به صورت لایه ای چسبنده به نام پلاک میکروبی در زیر لثه باقی می مانند و به مرور زمان با افزایش حجم آنها، میکروب ها و باکتری ها سفت شده و به خمیر دندان تبدیل می شوند .

با تشکیل پلاک روی دندان، برای برداشتن پلاک نیازی به مسواک زدن و نخ دندان کشیدن نیست و باید برای جرم گیری به دندانپزشک مراجعه کرد. در غیر این صورت لثه ها به این توده فزاینده واکنش نشان داده و ملتهب می شوند. التهاب اولین مرحله بیماری لثه است که خود را به صورت تورم لثه نشان می دهد. این مرحله با برداشتن جرم قابل برگشت است و به استخوان آسیب نمی رساند. اما در صورت تداوم این وضعیت، با ترشح باکتری ها ، روند تحلیل استخوان با توده ها از یک سو و ترشحات بدن برای مبارزه با باکتری ها از سوی دیگر آغاز می شود.
به تدریج لثه ها ضعیف شده و عقب می روند . اگر دوباره جرم گیری انجام نشود، لثه ها عفونی شده و استخوان فک به تدریج از بین می رود و عقب می نشیند. از دست دادن استخوان باعث از بین رفتن و شل شدن بافت نگهدارنده دندان می شود. می توان گفت که این مرحله بدترین مرحله بیماری پریودنتال (بیماری لثه و استخوان اطراف دندان) است. احتمال برگشت ناپذیری بیماری در این مرحله زیاد است و کشیدن دندان ممکن است تنها راه حل باشد.
علاوه بر این، با تحلیل رفتن لثه ها و استخوان ها، ریشه دندان – که یک بافت آسیب پذیر است – بدون محافظ یا تکیه گاه در محیط دهان قرار می گیرد. سیمان (پوشش ریشه) بسیار حساس است و به سرعت پوسیده می شود. همچنین با حساسیت به غذاها و نوشیدنی های سرد و گرم، بیمار ممکن است دچار درد شدید شود .
عفونت و التهاب ناشی از خمیر دندان و همچنین رشته های نازک و نازکی که دندان ها را به لثه ها و استخوان ها می چسبانند را از بین می برد. در نتیجه لثه های متصل به دندان شل می شوند و یک پاکت عمیق در اطراف دندان ایجاد می شود و تمیز کردن آن با مسواک غیر ممکن می شود. این وضعیت منجر به جرم بیشتر و بدتر شدن وضعیت دندان می شود .

علائم بیماری لثه (پریودنتال) :

• لثه بنفش یا قرمز
  • از لثه ها
  • لق شدن دندان ها
  • خونریزی لثه به خصوص هنگام مسواک زدن
  • چرک از ناحیه بین لثه و دندان خارج می شود

عواملی که خطر ابتلا به بیماری لثه را افزایش می دهند :

• برخی از بیماری ها مانند دیابت، ایدز و سرطان
  • سالخورده
  • تغییرات هورمونی در زنان و دختران
  • استرس شدید
  • برخی از داروهای ضد افسردگی و داروهای مورد استفاده بیماران قلبی
  • عوامل ژنتیکی

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به بیماری پریودنتال هستند؟

30 سال و بالاتر شایع تر است.
همچنین نوجوانان بیشتر مستعد ابتلا به التهاب لثه هستند که کمتر به التهاب و تحلیل استخوان منجر می شود .
به طور کلی وجود پلاک و پلاک روی دندان در هر فردی خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.

نکاتی برای پیشگیری از بیماری پریودنتال :

• 4 دقیقه با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید
  • نخ دندان کشیدن روزانه
  • مراجعه منظم به یکی از شعبه های دندانپزشکی کلینیک دکتر میرزایی آمل جهت بررسی و جرم گیری
  • یک رژیم غذایی سالم و مغذی را رعایت کنید
  • از سیگار کشیدن خودداری کنید

نحوه تشخیص بیماری لثه :

بیماری لثه ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد و شما فقط در مراحل پیشرفته متوجه آن خواهید شد. با این حال، برخی از علائمی که می تواند به شما در تشخیص بیماری کمک کند عبارتند از :

• بوی بد دهان دائمی
  • لثه های قرمز و متورم
  • لثه های دردناکی که بدون دلیل خونریزی می کنند
  • احساس درد هنگام جویدن
  • لق شدن دندان ها
  • حساسیت دندان ها به سرما و گرما

بیماری پریودنتال چگونه درمان می شود؟

در درمان بیماری پریودنتال، هدف اصلی از بین بردن عفونت است. نوع و تعداد درمان ها بسته به شدت و وسعت بیماری متفاوت است. هر نوع درمان که باشد، رعایت بهداشت و مراقبت از دهان بیمار در منزل کاملاً ضروری است. گاهی اوقات ترک کردن اجتناب ناپذیر است .

پاکسازی عمیق لثه ( جرمگیری و صاف کردن سطح ریشه ) : دندانپزشک برای دندان های سالم از دستگاه جرم گیری و برای دندان ها و قطعات روکش شده از قلم جرم گیری دست استفاده می کند . دندان ترمیم شده برای از بین بردن کامل پلاک بالا و پایین لثه از روی دندان استفاده می شود. در کاشت ریشه برای درمان بیماری، قسمت های ناهموار سطح ریشه که باعث تجمع پلاک و پلاک می شود و باکتری هایی که به ریشه چسبیده اند ،
حذف می شوند .

روتینگ یا روت پلنینگ چه زمانی انجام می شود ؟

جرم گیری و پلانینگ ریشه یک روش غیر جراحی برای درمان بیماری لثه است. در یک فرد سالم، میزان لثه از بالای خط لثه تا جایی که به دندان چسبیده است، 1 تا 3 میلی متر ارتفاع دارد. اما زمانی که پلاک در اطراف و زیر لثه ایجاد می شود، شیارهای عمیقی به نام پاکت بین لثه و دندان ایجاد می شود که
این ارتفاع را افزایش می دهد.

درمان بیماری پریودنتال :

دندانپزشک با مشاهده علائم پیشرفته بیماری لثه مانند بوی بد دهان، جرم زیاد و عمق بیش از 3 میلی متر در پاکت ها، در
مرحله اول جرم گیری و پلانینگ ریشه را برای درمان توصیه می کند.

• دارو

دندانپزشک ممکن است نیاز به درمان دارویی را همراه با پلاک تشخیص دهد. بسته به شدت بیماری و نظر دندانپزشک ممکن است جراحی لثه نیز ضروری باشد .

برخی از داروهای تجویز شده توسط دندانپزشک عبارتند از :

• دهانشویی ضد میکروبی های حاوی کلرهگزیدین برای از بین بردن باکتری ها پس از جرم گیری و جراحی
  • ژل آنتی بیوتیک ها و قرص های زیر لثه ای حاوی آنتی بیوتیک برای از بین بردن باکتری ها و کاهش عمق پاکت لثه
  • درمان با جراحی لثه

اگر بیماری لثه با جرم گیری و دارو درمان نشد، باید جراحی لثه انجام شود. در جراحی لثه، جراح لثه ها را برش داده و خارج می کند تا بتواند توده های عمیق را از ریشه خارج کند. آرام آرام _

• در مراحل پیشرفته بیشتر، پیوند استخوان و پیوند لثه ممکن است برای جبران استخوان و لثه از دست رفته ضروری باشد .

درمان بیماری لثه با لیزر

بیماری تنها به یک دلیل رخ می دهد: التهاب و عفونت ناشی از باکتری های موجود در پلاک و پلاک غذایی که به مرور زمان روی طوق دندان جمع می شود. این پلاک ها و پلاک ها هر روز افزایش می یابند و به تدریج باعث تخریب لثه و استخوان اطراف دندان می شوند .
هدف از درمان لثه بیمار از بین بردن پلاک و پلاک چسبیده به مینا و ریشه دندان است. سم ترشح شده توسط این باکتری ها و التهاب ناشی از آن، چسبندگی طبیعی لثه به دندان را از بین می برد .
در نتیجه لثه ها از دندان ها و استخوان ها جدا می شوند و در فاصله ایجاد شده در اطراف دندان ها یک پاکت عمیق تشکیل می شود که مکان بسیار مناسبی است. از تری برای تجمع باکتری و پلاک و پلاک روی ریشه دندان استفاده می شود و عواقب التهاب لثه را تشدید می کند .
در درمان سنتی لثه ابتدا پلاک و پلاک از روی دندان ها و ریشه ها برداشته می شود و سپس باکتری هایی که باعث التهاب و عفونت می شوند با استفاده از دهانشویه ها و گاهی با کمک آنتی بیوتیک ها از بین می روند .
اما ممکن است این بیماری پیشرفته باشد و درمان های ساده و غیر تهاجمی موثر واقع نشوند. در نتیجه جراحی لثه مورد نیاز است. اگرچه این جراحی برای دندان ها و بافت های اطراف آن مفید است و از لق شدن و از دست رفتن دندان جلوگیری می کند، اما مانند همه جراحی ها از میزان درد و ناراحتی حین و بعد از عمل می کاهد. در دوره نقاهت دنبال خواهد شد .

جراحی لثه با لیزرجراحی با خونریزی همراه است. همچنین با برداشتن بافت های زیادی از لثه، ظاهر دندان ها تغییر می کند و بلندتر از حد معمول به نظر می رسند .

هدف از جراحی لثه با لیزر

هدف از این جراحی برداشتن بافت لثه برای دسترسی به استخوان و بافت ریشه عفونی است. در این جراحی بافت عفونی از سطح ریشه و استخوان برداشته شده و لثه ها مجدداً در جای خود بخیه می شوند. این باعث کاهش ارتفاع لثه ها می شود و زیبایی خود را از دست می دهد .
اما چگونه لیزر می تواند به بهبود لثه کمک کند؟ همان طور که گفتیم عامل اصلی بیماری لثه باکتری ها هستند و اگر بتوانیم به نحوی باکتری ها را از بین ببریم و لثه ها را عقیم کنیم، این بیماری درمان می شود .
لیزر با یک فیبر نوری بسیار نازک که قبل و بعد از برداشتن پلاک و تمیز کردن دندان ها روی لثه ها و داخل شیار لثه می تابد باکتری های بسیار مقاوم را از بین می برد . در درمان معمولی، این تنها
با درمان طولانی مدت با آنتی بیوتیک امکان پذیر است .

درمان
لثه جراحی لثه با لیزر سریع و بدون درد و بدون التهاب است و بدون هیچ گونه برش، بخیه و خونریزی انجام می شود. از آنجایی که فیبر بسیار ظریف در همه جای زیر لثه موجود است، تجزیه و تحلیل و کاهش ارتفاع لثه پس از جراحی نیز بسیار کم است .