Search
Close this search box.

روکش‌های زیبایی چه کاربردی دارند؟

روکش‌های زیبایی چه کاربردی دارند؟

دندانپزشکی و فرآیندهای آن ممکن است برای افراد زیادی ترسناک به نظر برسد و زمانی که صحبت از روکش دندان به میان می‌آید، به دلیل نا‌ آگاهی، ممکن است افراد تصورات ترسناکی در ذهن خود از این فرآیندها داشته باشند. روکش دندان نه تنها ترسناک نیست، بلکه یک موضوع بسیار حیاتی و مهم در سلامت دهان و دندان و همچنین داشتن لبخندی زیبا برای افراد به شمار می‌رود.
ترمیم تاج دندان یکی از رایج‌ترین روش‌های دندانپزشکی است. روزانه هزاران نفر در سراسر دنیا به منظور رفع مشکلات دندان و دهان از انواع روکش بخصوص روکش های زیبایی دندان استفاده می‌کنند. دندانپزشکی و فرآیندهای آن ممکن است برای افراد زیادی ترسناک به نظر برسد و زمانی که صحبت از روکش دندان به میان می‌آید، به دلیل نا‌آگاهی، ممکن است افراد تصورات ترسناکی در ذهن خود از این فرآیندها داشته باشند. روکش دندان نه تنها ترسناک نیست، بلکه یک موضوع بسیار حیاتی و مهم در سلامت دهان و دندان و همچنین داشتن لبخندی زیبا برای افراد به شمار می‌رود.

روکش دندان چیست؟

پیش از اینکه بدانیم روکش های زیبایی دندانی چه هستند و چه می‌کنند، باید بدانیم روکش دندان چیست و به چه منظور استفاده می‌شود. روکش دندان ترمیم‌های پروتز ثابت هستند که برای بازگرداندن دندان آسیب دیده به شکل و اندازه اصلی خود طراحی و ساخته شده‌اند و به صورت دائمی روی دندان‌های ترک خورده، پوسیده و غیره قرار می‌گیرند تا جلوی از بین رفتن دندان اصلی را گرفته و ظاهر زیبای آن را حفظ کنند. روکش ها به گونه‌ای ساخته می‌شوند که بسته به میزان آسیب‌دیدگی، آن را پوشش می‌دهند و حتی گاهی دندان را به طور کامل در بر می‌گیرند. روکش‌های دندان از مواد مختلفی نظیر سرامیک، چینی، فلز، طلا یا رزین ساخته می‌شوند.
دندان از دو قسمت ریشه و تاج تشکیل شده است. ریشه حکم پایه برای محکم نگه داشتن دندان و تاج برای جویدن غذا بسیار ضروری است. همچنین از لحاظ زیبایی ظاهری برای افراد بسیار مهم است. زمانی که تاج دندان به هر دلیلی آسیب ببیند، برای جلوگیری از آسیب بیشتر و از بین رفتن آن و همچنین حفظ زیبایی دندان نیاز به روکش های زیبایی احساس می‌شود.

روکش های زیبایی دندان به چه منظور استفاده می‌شوند؟

روکش های دندان بخصوص روکش های زیبایی چندین وظیفه مهم بر عهده دارند. آن‌ها از دندان‌های ضعیف محافظت می‌کنند، دندان‌های شکسته را ترمیم می‌کنند و از ریختن دیواره و تاج دندان‌های پوسیده جلوگیری می‌کنند. به طور کلی، روکش های زیبایی از تاج دندانی محافظت می‌کنند که یا جایگزین دیگری ندارد و یا دیگر بدون پشتیبانی، کار نمی‌کند.
هرگاه دندانی به شدت آسیب ببیند، ترک بخورد، بر اثر ضربه شکسته شود و یا بد شکل شود، بهترین راه حل، استفاده از روکش های زیبایی است. این روکش‌ها به گونه‌ای ساخته شده‌اند که مانند دندان طبیعی به نظر می‌رسند و زیبایی ظاهری دندان‌ها به خوبی حفظ می‌شود.

روکش های زیبایی چگونه بر روی دندان قرار می‌گیرند؟

روکش های زیبایی درست شبیه یک دندان توخالی هستند که بر روی دندان آسیب دیده قرار می‌گیرند و با چسب مخصوص در جای خود محکم شده و از دندان به خوبی محافظت می‌کنند. روکش ها از مواد بسیار مقاوم و با دوام ساخته شده‌اند و به هنگام جویدن فشاری را تحمل می‌کنند که یک دندان سالم تحمل می‌کند. به محض قرار گرفتن در جای خود، دیگر به عنوان یک جسم خارجی نیستند و قسمتی از دندان به شمار می‌روند.

روکش های زیبایی چگونه نصب می‌شوند؟

دندانپزشک در ابتدا برای نصب روکش، دندان و بافت نرم اطراف لثه را با مواد بی‌حسی، بی حس می‌کند و سپس از یک مته دندانپزشکی و یک دستگاه برای ساییدن دندان استفاده می‌کند تا سطح آسیب دیده بیرونی دندان برداشته شود و فضای کافی برای قرار گرفتن روکش زیبایی ایجاد شود. سپس با استفاده از خمیر مخصوص قالب‌گیری یا عکس دیجیتالی تصویری از دندان ایجاد می‌کنند و آن را به آزمایشگاه دندانپزشکی می‌فرستد تا روکش مناسب آن دندان یا دندان‌ها را بسازند.
معمولا چند روز طول می‌کشد تا روکش‌های زیبایی ساخته شوند، بنابراین برای حفظ دندان آسیب دیده، دندانپزشک یک روکش موقت بر روی دندان قرار می‌دهد تا روکش اصلی ساخته شود. پس از آماده شدن روکش اصلی، در جلسه بعدی، دندانپزشک روکش موقت را برداشته و با چسب دائم، روکش دائمی را نصب می‌کند.

چطور روکش‌های زیبایی به فرد کمک می‌کنند؟

روکش های زیبایی شکل، قدرت، عملکرد و ظاهر دندان آسیب دیده را بازیابی می‌کنند. بعد از قرار دادن شما می‌توانید از دندان خود برای جویدن مواد غذایی مختلف استفاده کنید بدون اینکه به دندان زیرین آسیبی برسد.
وقتی دندانی پوسیده می‌شود، در ساختار دندان شکاف ایجاد می‌شود و این شکاف موجب شکستگی و آسیب دیدگی جدی به تاج دندان می‌شود. همچنین این شکاف ممکن است به سایر دندان‌های مجاور آسیب برساند. دندانپزشک با پر کردن این شکاف‌ها، به روکش های زیبایی ساختار مناسبی می‌دهد که دندان آسیب دیده را به خوبی بازیابی می‌کند.
لازم به ذکر است که روکش های زیبایی برای همه نوع مشکلات دندانی مناسب نیستند و تشخیص دندانپزشک برای راه درمان ارجحیت دارد.
دکتر علیرضا میرزائی متخصص دندانپزشک به شما برای داشتن لبخند زیبا کمک خواهد کرد.

دکتر علیرضا میرزائی
  • دانش آموخته لیزر از دانشگاه RWT آخن آلمان
  • مشاور عالی بخش لیزر دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی
  • مدرس رسمی Institute of Esthetic & Restorative Dentistry آلمان
  • مدرس بخش لیزر آکادمی اندودانتیکس های ایران

 

برای دریافت بهترین راهکار و مشاوره برای اصلاح طرح لبخند ، بازسازی دندان های از دست رفته و تجربه دندانپزشکی بدون درد با مطب دکتر علیرضا میرزائی ۰01144234503 تماس بگیرید.

و یا پیام خود را در فرم ارسال پیام برای ما بفرستید »

شماره واتساپ ۰۹۳۸۳۸۰۱۵۳۴

Choose your preferred day and time.

Contact you – free consultation