استفاده از لیزر کم توان برای درمان موثر زخم های آفتی عود کننده (RAS)

آفت ها ضایعات کوچک و کم عمق گرد یا بیضی شکلی هستند که مرکز آن ها سفید یا زرد رنگ بوده و حاشیه آن ها  قرمز است. این زخم ها روی بافت های نرم دهان یا قاعده لثه ایجاد می شوند. آن ها بر خلاف تبخال، روی سطح لب ایجاد نمی شوند و مسری نیستند. اما ممکن است دردناک بوده و خوردن و صحبت کردن را سخت کنند. اکثر آفت ها در مدت زمان یک یا دو هفته به خودی خود بهبود می یابند. البته احتمال عود آن ها بسیار بالا است.

این زخم های آفتی (زخم کانکر) عود کننده شایع ترین ضایعاتی هستند که در دهان ایجاد می شوند. تصور می شود که عواملی مانند سطح ایمنی بدن، بیماری های سیستمیک و عوامل موضعی باعث ایجاد آفت می شوند. با این حال علت دقیق آن ناشناخته باقی مانده است.

هیچ درمان قطعی برای آن ها وجود ندارد و هدف از درمان های موجود به حداقل رساندن علائم آن ها است. بیماران حتی پس از تجویز دارو ناچارند چند روزی درد و ناراحتی را تحمل کنند تا درد تسکین یابد بهترین و سریع ترین روش استفاده از لیزر های کم توان برای درمان آفت های دهانی است.

استفاده از لیزر برای درمان زخم های آفتی-1بیماری دارای آفت دهانی در پشت لب قبل از درمان با لیزر کم توان

درمان آفت

در روش های سنتی برای برطرف شدن آفت، از داروهای ضد درد، ضد التهاب، آنتی بیوتیک های موضعی و ژل های بی حسی استفاده می شود. همچنین استفاده از برخی دهانشویه ها و جوش شیرین، عسل، غرغره آب نمک و …..برای اینکار توصیه می شود.

اخیراٌ از لیزر کم توان به عنوان بهترین روش تسکین آفت های عود کننده یاد می شود.

درمان آفت عود کننده با لیزر

لیزر درمانی در حال حاضر به دلیل اثرات درمانی مفیدی مانند ضد درد و التهاب بودن و التیام زخم، به طور گسترده ای در زمینه پزشکی استفاده می شود.

اخیراً از لیزر برای درمان اشکال مختلف ضایعات دهانی از جمله RAS استفاده شده است. مطالعات نشان داده اند که لیزر درمانی کم توان (LLLT) پتانسیل درمان زخم آفتی و ضایعات مرتبط با آن را دارد.

استفاده از لیزر کم توان برای درمان موثر زخم های آفتی عود کننده (RAS)درمان افت دهانی بیمار با لیزر کم توان روشی موثر و سریع ، بدوت درد

مکانیسم اثر لیزر کم توان بر تسکین درد آفت های عود کننده

لیزر کم توان با مکانیسم های مختلف تسکین درد را سریعتر می کند برای نمونه تعدیل درک درد از طریق اصلاح هدایت عصبی با آزاد سازی اندروفین ها و انکفالین ها انجام می شود. مکانیسم دیگر تسکین درد مربوط به افزایش سنتز ATP در میتوکندری نورون ها است.
هنگامی که سنتز ATP کاهش می یابد، پیامد آن دپلاریزاسیون خفیف است که آستانه تحریک پتانسیل عمل را کاهش می دهد. در مقابل، افزایش سنتز ATP که توسط LLLT ایجاد می‌شود در نهایت باعث کاهش القای محرک های درد می‌شود.

اثر لیزر کم توان بر بهبود زخم آفت

افزایش جریان خون به بافت های موضعی و اتساع عروق مویرگی، اثراتی هستند که پس از اعمال لیزر کم توان مشاهده می شوند. اثرات LLLT بر روی بافت ها به دلیل ایجاد گرما نیست. هنگامی که لیزر کم توان در دوز مناسب استفاده می شود، انرژی فوتون های LLLT به اثرات فتوشیمیایی، فوتوفیزیکی و فوتوبیولوژیکی تبدیل می شود. این اثرات شامل تحریک لنفوسیت، فعال شدن ماست سل ها و افزایش تولید ATP است

. همچنین موجب تکثیر انواع مختلفی از سلول ها مانند فیبروبلاست ها و ماکروفاژها می شود. همه این عوامل ترکیبی باعث افزایش اثرات ضد التهابی و اثرات محرک زیستی می‌شوند و در نتیجه سرعت بهبود زخم را افزایش می‌دهند.

فعال شدن ماست سل ها منجر به آزاد شدن سیتوکین های پیش التهابی می شود که باعث نفوذ موضعی لکوسیت به بافت ها می شود. از آنجایی که ماست سل ها نقش کلیدی در عملکرد لکوسیت دارند، تعدیل فعالیت ماست سل توسط LLLT می تواند اهمیت قابل توجهی در ارتقاء بهبود زخم در حفره دهان داشته باشد.

افزایش تکثیر، بلوغ و حرکت فیبروبلاست ها در نتیجه استفاده از LLLT  اتفاق می افتد. علاوه بر این، کاهش تولید پروستاگلاندین (PGE2) E2 و افزایش تولید فاکتور رشد فیبروبلاست پایه ای مشاهده شده است. این اثرات روی فیبروبلاست ها ممکن است باعث بهبود زخم شود. مشاهده این نکته حائز اهمیت است که دوزهای بالای لیزر هم تکثیر فیبروبلاست و هم تولید فاکتور رشد فیبروبلاست پایه ای را سرکوب می کند. پس باید دوز مناسب لیزر کم توان استفاده شود.

جمع بندی

درمان آفت عود کننده با لیزر یک روش آسان، سریع و بدون درد است. مطالعات نشان داده اند که درمان زخم ها با لیزر باعث تسکین فوری درد و عود کمتر آن در آینده می شود. مزیت اصلی LLLT در مقایسه با سایر گزینه‌های درمانی این است که می‌توان از آن برای درمان آفت با هر علتی، بدون عوارض جانبی و خطر مصرف بیش از حد دارو استفاده کرد. در نتیجه، لیزر درمانی مزایایی را هم برای پزشک و هم برای بیمار دارد.

از آنجایی که لیزر درمانی کم توان (LLLT) پاسخ های التهابی را تعدیل می کند و باعث کاهش درد و تحریک زیستی سلولی و افزایش تولید کلاژن می شود و قدرت درمانی طبیعی بدن را افزایش می دهد پس می تواند به عنوان یک درمان مناسب برای زخم های آفتی عود کننده عمل کند.

منابع:

ncbi.nlm.nih.gov